onsdag 30 december 2009

Årskrönika

2009 blev ett bra år, jag har varit med om många trevliga erfarenheter och jag har sett mycket nytt. Det är bara att hoppas att nästa år blir något liknande.
Fotomässigt har jag inte så speciellt många jättebra bilder men jag har också varit utan kamera nästan hela året.
Här kommer en liten summering.

Året började på bästa sätt. Den 11 januari drog jag och min vän Frida ur på en oförglömlig resa som jag skulle kunna göra om tusen gånger. Det går nästan inte en dag utan att jag längtar tillbaka.
Fem länder hann vi med på den 53 dagar långa resan.


Resan startade i Ryssland där vi bl.a besökte röda torget i Moskva.


Fem dagar på tåg senare var vi i Ulaan Baatar, huvudstad i Mongoliet. Bodde en natt ute i vildmarken.


Bara två dagar på tåg senare var vi i Peking i Kina.


Vi tröttnade på kylan och drog söderut, ända ner till "down under". Australien är ett land jag tror jag skulle kunna bosätta mig i.


Innan vi återvände till Sverige stannade vi förbi i Kuala Lumpur, Malaysia.

Resan kan jag skriva hur mycket som helst om men det tänker jag inte göra. Den som däremot vill veta vad jag gjorde ute i världen kan läsa det på min resedagbok.

Efter två underbara månader utomlands var det tillbaka till verkligheten.
Jag bestämde mig för att försöka satsa på en karriär som fotograf.


Jag knåpade ihop ett reportage om min bror och ansökte till bildjournalistikprogrammet i Sundsvall och hey... jag kom in.

Sommaren blev ganska händelsefattig, målade mest hus. Och utan kamera inga bilder.

Jag har gjort något jag helst hade låtit bli.


Jag har sålt min älskade snöskoter och det känns faktiskt tungt. Efter studierna måste det bli en ny. Varför sålde jag då min skoter? För att finansiera ett kameraköp. Idiotiskt kan tyckas, och jag är nästan beredd att hålla med.

Jag har även bytt ort. Numera så är jag bosatt i Sundsvall och försöker att agera student. Om jag är någon "student" vet jag inte men mina dagar kretsar runt foto och bildjournalistik så jag är nöjd.

Vad jag tycker om Sundsvall vet jag egentligen inte, men jag trivs ganska bra. Däremot har jag svårt att se att jag skulle bo kvar efter studierna. Alldeles för långt till fjällen och var ska man köra skoter??

Det var väl mitt år det, ganska hyfsat när man summerar det. Jag håller nu tummarna för att 2010 ska bli lika bra och helst ännu bättre.

Nu ska jag i alla fall upp till grannfjället (i fårhållande till "mitt" fjäll där jag firade jul (Klimpfjäll)) för att fira nyår och kanske få köra lite snöskoter om vädret tillåter.
Börjar man året i fjällen så är det väl en bra chans att resten av året blir bra också.

Inga kommentarer: